Eduardo Moraes Sarmento – CEsA

Eduardo Moraes Sarmento

Nome

Eduardo Moraes Sarmento

E-mail de contacto

emoraessarmento@gmail.com

Nota biográfica

Eduardo Moraes Sarmento é Presidente do CEsA (Gestão 2023-2025). É docente no Instituto Superior de Economia e Gestão (ISEG) e investigador integrado do CEsA/CSG/ISEG/ULisboa. Fez as provas de Agregação na Universidade de Aveiro em Gestão com especialização em Turismo. É doutorado em Economia com especialização em Turismo pelo ISEG/ULisboa. Possui vários livros publicados: desde a área da Estatística, à Metodologia Científica e ainda às questões ligadas com o processo de Desenvolvimento Sustentável das pequenas economias insulares. Tem participado assiduamente em diversos eventos científicos (seminários e conferências) no estrangeiro e em Portugal principalmente ligados à Economia, Marketing e Turismo. Tem competências científicas especialmente na área de Economia e na área do Turismo. É docente de várias unidade curriculares no 1º, 2º e 3º ciclo. Tem coordenado inúmeras dissertações de Mestrado bem como de doutoramento em Instituições universitárias públicas e privadas. Tem sido convidado pelas principais Instituições de ensino universitário para ser arguente de dissertações e teses. Tem participado em projetos de investigação internacionais pelo CEsA/CSG/ISEG/ULisboa e outras Instituições em Portugal, Rússia, Ucrânia, Grécia, Rep. Checa e Cabo Verde. Em termos científicos tem dezenas de artigos internacionais e nacionais publicados no estrangeiro em revistas científicas de renome especialmente nas áreas do marketing e desenvolvimento sustentável do turismo e efeitos do turismo na economia enquanto ferramenta de desenvolvimento. Paralelamente é consultor internacional tendo participado em diversos projetos para o Governo de Cabo Verde e no estudo de localização do novo aeroporto de Lisboa entre muitos outros.

Publicações recentes

Artigos em revistas científicas internacionais

Sandra Maria Correia Loureiro, Eduardo Moraes Sarmento, Francisco Vinagre & Mónica Ferreira (2023). Human branding: from attachment strength to loyalty. Journal of Marketing Communications. DOI: 10.1080/13527266.2023.2245826. (Q1, H index: 56, SRJ: 1,012)

 

Sarmento, E., & Monteiro, J. (2023). Tourism competitiveness in Cape Verde: the case of Tarrafal/Santiago. Special issue: Advances in Africa´s Tourism. Journal of Tourism & Development, vol. 42, 117-132. e-ISSN|2182-1453. (Q4, H index: 5, SRJ: 0,17, Scopus.)

 

Sarmento, E. (2023, January). Nova Hotelaria, tendências e oportunidades. (pp. 68-69). In Morgado, Carlos (2023). Anuário do Turismo de Cabo Verde. Ecoturismo e a integração com as tecnologias do Futuro, 2023. Praia, Cabo Verde.

 

Pereira, T.; Loureiro, S., & Sarmento, E. (2022, November). Achieving brand engagement and brand equity through co-creation process. Journal of Creative Communications. 17(3), 303-318. UK: Sage Publications Ltd. DOI: 10.1177/09732586221083862. (Q2, H index: 13, SRJ: 0,309, 66 leituras e 1 citação).

 

Livros / Relatórios

Sarmento, Eduardo; Carvalho, Rita & Abranja, Nuno (2022). Plano de marketing e marketing digital na hotelaria e turismo. Portugal: Edições LIDEL.

 

Capítulos de livros

Sarmento, E., Loureiro, S, & Cunha. N. (2023). Exploring co-creation process in the wineries: the relevance of social partner characteristics. Chapter 6 (82-92). In Saurabh Kumar Dixit, Routledge Handbook of Wine Tourism. ISBN: 978-0-367-69860-7 (hbk), ISBN: 978-0-367-69864-5 (pbk), ISBN: 978-1-003-14362-8 (ebk). UK: Routledge.

 

Sarmento, E.; Loureiro, S., & Cunha, N. (2022). Social partner characteristics as facilitators of the wine co-creation experiences. Chapter 19 – Stakeholder network in wine tourism. In Dixit, Saurabh, Routledge Handbook of Wine Tourism. UK: Routledge (Aceite)

 

Grácio, R.; Torres, N.; Duarte, I.; Quico, C.; Muchacho, R.; Sarmento, E. (2022). Chapter 8: Portuguese Sea Museums and the Communication of Maritime Heritage in the 21st Century. In Kotodziej, A., Sowa, F., & Grasmeier, M., Maritime Spaces and Society (145-162). ISBN 978-90-04-50340-3. Boston: Brill.

Áreas de Investigação

Economia e Desenvolvimento, Turismo Sustentável, Marketing Turístico, Métodos e Técnicas de Pesquisa, Inovação Pedagógica, Pequenas Economias Insulares

Ciência ID

C712-9F24-2C8B

ORCID ID

0000-0002-8763-0798

Página alternativa

http://www.cienciavitae.pt/portal/C712-9F24-2C8B

Linha de Investigação

1 – Economia, Desenvolvimento e Cooperação Internacional, 1.3 Globalização e cooperação para o desenvolvimento

Name

Eduardo Moraes Sarmento

Contact E-mail

emoraessarmento@gmail.com

Short Biography

Eduardo Moraes Sarmento is Director of CEsA (2023-2025 Term). He is a lecturer at the Instituto Superior de Economia e Gestão (ISEG) and an integrated researcher at CEsA/CSG/ISEG/ULisboa. He took his Aggregation exams at the University of Aveiro in Management with specialisation in Tourism. He has a PhD in Economics with specialization in Tourism from ISEG/ULisboa. He has published several books: from Statistics to Scientific Methodology and also on issues related to the Sustainable Development process of small island economies. He has participated assiduously in several scientific events (seminars and conferences) abroad and in Portugal mainly related to Economics, Marketing and Tourism. She has scientific competencies especially in the area of Economics and Tourism. He teaches several curricular units in the 1st, 2nd and 3rd cycle. He has coordinated numerous MSc and PhD dissertations in public and private university institutions. He has been invited by the main university institutions to be the author of dissertations and theses. He has participated in international research projects by CEsA/CSG/ISEG/ULisboa and other Institutions in Portugal, Russia, Ukraine, Greece, Czech Republic and Cape Verde. In scientific terms he has dozens of international and national articles published abroad in renowned scientific journals especially in the areas of tourism marketing and sustainable development and the effects of tourism on the economy as a development tool. At the same time he is an international consultant having participated in several projects for the Government of Cape Verde and in the study of the location of the new Lisbon airport among many others.

Latest Publications

Articles in international journals

Sandra Maria Correia Loureiro, Eduardo Moraes Sarmento, Francisco Vinagre & Mónica Ferreira (2023). Human branding: from attachment strength to loyalty. Journal of Marketing Communications. DOI: 10.1080/13527266.2023.2245826. (Q1, H index: 56, SRJ: 1,012)

 

Sarmento, E., & Monteiro, J. (2023). Tourism competitiveness in Cape Verde: the case of Tarrafal/Santiago. Special issue: Advances in Africa´s Tourism. Journal of Tourism & Development, vol. 42, 117-132. e-ISSN|2182-1453. (Q4, H index: 5, SRJ: 0,17, Scopus.)

 

Sarmento, E. (2023, January). Nova Hotelaria, tendências e oportunidades. (pp. 68-69). In Morgado, Carlos (2023). Anuário do Turismo de Cabo Verde. Ecoturismo e a integração com as tecnologias do Futuro, 2023. Praia, Cabo Verde.

 

Pereira, T.; Loureiro, S., & Sarmento, E. (2022, November). Achieving brand engagement and brand equity through co-creation process. Journal of Creative Communications. 17(3), 303-318. UK: Sage Publications Ltd. DOI: 10.1177/09732586221083862. (Q2, H index: 13, SRJ: 0,309, 66 leituras e 1 citação).

 

Books / Reports

Sarmento, Eduardo; Carvalho, Rita & Abranja, Nuno (2022). Plano de marketing e marketing digital na hotelaria e turismo. Portugal: Edições LIDEL.

 

Book Chapters

Sarmento, E., Loureiro, S, & Cunha. N. (2023). Exploring co-creation process in the wineries: the relevance of social partner characteristics. Chapter 6 (82-92). In Saurabh Kumar Dixit, Routledge Handbook of Wine Tourism. ISBN: 978-0-367-69860-7 (hbk), ISBN: 978-0-367-69864-5 (pbk), ISBN: 978-1-003-14362-8 (ebk). UK: Routledge.

 

Sarmento, E.; Loureiro, S., & Cunha, N. (2022). Social partner characteristics as facilitators of the wine co-creation experiences. Chapter 19 – Stakeholder network in wine tourism. In Dixit, Saurabh, Routledge Handbook of Wine Tourism. UK: Routledge (Aceite)

 

Grácio, R.; Torres, N.; Duarte, I.; Quico, C.; Muchacho, R.; Sarmento, E. (2022). Chapter 8: Portuguese Sea Museums and the Communication of Maritime Heritage in the 21st Century. In Kotodziej, A., Sowa, F., & Grasmeier, M., Maritime Spaces and Society (145-162). ISBN 978-90-04-50340-3. Boston: Brill.

Alternative Web-page

http://www.cienciavitae.pt/portal/C712-9F24-2C8B

Research fields

Economy and development, Sustainable Tourism, Tourist Marketing, Methods and Techniques of Research, Pedagogical Innovation, Small Island Economies

Ciência ID

C712-9F24-2C8B

ORCID ID

0000-0002-8763-0798

Research Line

1 – Economics, Development and International Cooperation, 1.3 Globalization and development cooperation


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