Eduardo Moraes Sarmento
Nome | Eduardo Moraes Sarmento |
E-mail de contacto | |
Nota biográfica | Eduardo Moraes Sarmento é Professor Auxiliar no Departamento de Economia do ISEG (Instituto Superior de Economia e Gestão, ULisboa, Portugal), Presidente do Centro de Estudos sobre África e do Desenvolvimento (CEsA) e membro do CSG – Investigação em Ciências Sociais e Gestão. É também coordenador do Mestrado em Desenvolvimento e Cooperação Internacional no ISEG/ULisboa. Eduardo possui um Doutoramento em Economia com especialização em Turismo no ISEG/ULisboa e uma Agregação em Turismo na Universidade de Aveiro. As suas principais áreas de especialização são principalmente Estratégias de Desenvolvimento de Turismo Sustentável e Globalização e Cooperação para o Desenvolvimento. Eduardo tem sido consultor internacional e líder de equipas em vários projetos para o Banco Mundial e União Europeia em Portugal, Rússia e especialmente nos Governos de Angola, Moçambique e Cabo Verde, durante vários anos. Foi responsável pela implementação das Estratégias de Desenvolvimento do Turismo como um caminho para o desenvolvimento, qualificação humana e redução da pobreza. Tem sido orador convidado em vários eventos nacionais e internacionais. Nos últimos anos, Eduardo tem sido orientador de várias teses de Mestrado e Doutoramento em várias Universidades, bem como membro convidado dos seus júris. Atualmente, Eduardo é um académico e investigador responsável por muitos artigos indexados internacionalmente (Q1, Q2, …), bem como capítulos de livros internacionais e livros científicos (nas áreas científicas de metodologia de investigação, marketing de turismo, estratégias de turismo sustentável, estratégias de desenvolvimento). Tem sido também revisor de muitas revistas internacionais de prestígio e membro dos seus conselhos científicos. |
Publicações recentes | Artigos em revistas científicas internacionais Sandra Maria Correia Loureiro, Eduardo Moraes Sarmento, Francisco Vinagre & Mónica Ferreira (2023). Human branding: from attachment strength to loyalty. Journal of Marketing Communications. DOI: 10.1080/13527266.2023.2245826. (Q1, H index: 56, SRJ: 1,012)
Sarmento, E., & Monteiro, J. (2023). Tourism competitiveness in Cape Verde: the case of Tarrafal/Santiago. Special issue: Advances in Africa´s Tourism. Journal of Tourism & Development, vol. 42, 117-132. e-ISSN|2182-1453. (Q4, H index: 5, SRJ: 0,17, Scopus.)
Sarmento, E. (2023, January). Nova Hotelaria, tendências e oportunidades. (pp. 68-69). In Morgado, Carlos (2023). Anuário do Turismo de Cabo Verde. Ecoturismo e a integração com as tecnologias do Futuro, 2023. Praia, Cabo Verde.
Pereira, T.; Loureiro, S., & Sarmento, E. (2022, November). Achieving brand engagement and brand equity through co-creation process. Journal of Creative Communications. 17(3), 303-318. UK: Sage Publications Ltd. DOI: 10.1177/09732586221083862. (Q2, H index: 13, SRJ: 0,309, 66 leituras e 1 citação).
Livros / Relatórios Sarmento, Eduardo; Carvalho, Rita & Abranja, Nuno (2022). Plano de marketing e marketing digital na hotelaria e turismo. Portugal: Edições LIDEL.
Capítulos de livros Sarmento, E., Loureiro, S, & Cunha. N. (2023). Exploring co-creation process in the wineries: the relevance of social partner characteristics. Chapter 6 (82-92). In Saurabh Kumar Dixit, Routledge Handbook of Wine Tourism. ISBN: 978-0-367-69860-7 (hbk), ISBN: 978-0-367-69864-5 (pbk), ISBN: 978-1-003-14362-8 (ebk). UK: Routledge.
Sarmento, E.; Loureiro, S., & Cunha, N. (2022). Social partner characteristics as facilitators of the wine co-creation experiences. Chapter 19 – Stakeholder network in wine tourism. In Dixit, Saurabh, Routledge Handbook of Wine Tourism. UK: Routledge (Aceite)
Grácio, R.; Torres, N.; Duarte, I.; Quico, C.; Muchacho, R.; Sarmento, E. (2022). Chapter 8: Portuguese Sea Museums and the Communication of Maritime Heritage in the 21st Century. In Kotodziej, A., Sowa, F., & Grasmeier, M., Maritime Spaces and Society (145-162). ISBN 978-90-04-50340-3. Boston: Brill. |
Áreas de Investigação | Economia e Desenvolvimento, Turismo Sustentável, Marketing Turístico, Métodos e Técnicas de Pesquisa, Inovação Pedagógica, Pequenas Economias Insulares |
Ciência ID | C712-9F24-2C8B |
ORCID ID | 0000-0002-8763-0798 |
Página alternativa | |
Linha de Investigação |
Name | Eduardo Moraes Sarmento |
Contact E-mail | |
Short Biography |
Eduardo Moraes Sarmento is an Assistant Professor in the Department of Economics of ISEG (Lisbon School of Economics & Management, ULisboa, Portugal), President of the Research Centre for African and Development Studies (CEsA) and member of CSG – Research in Social Sciences and Management. He is also coordinator of the Development and International Cooperation Master at ISEG/ULisboa. Eduardo has a PhD in Economics with tourism specialization at ISEG/ULisboa and an Aggregation in Tourism at Aveiro University. His main areas of expertise are mainly Sustainable Tourism Development Strategies and Globalisation and Development Cooperation.
Eduardo has been an international consultant and team leader of various projects for the World Bank and European Union for Portugal, Russia and specially Angola, Mozambique and Cape Verde Governments, for several years. He was responsible for the implementation of the Tourism Development Strategies as a path to development, human qualification, and poverty reduction. He has been a guest speaker in various national and international events. For the last years Eduardo has been tutor of various Master and PhD thesis in various Universities as well as invited member of these juris.
Today, Eduardo is an academic and a researcher responsible for many international indexed (Q1, Q2, …) papers as well as international chapter and scientific books (in the scientific areas of research methodology, tourism marketing, sustainable tourism strategies, development strategies). He has also been a reviewer of many international prestigious journals and member of their scientific boards.
|
Latest Publications | Articles in international journals Sandra Maria Correia Loureiro, Eduardo Moraes Sarmento, Francisco Vinagre & Mónica Ferreira (2023). Human branding: from attachment strength to loyalty. Journal of Marketing Communications. DOI: 10.1080/13527266.2023.2245826. (Q1, H index: 56, SRJ: 1,012)
Sarmento, E., & Monteiro, J. (2023). Tourism competitiveness in Cape Verde: the case of Tarrafal/Santiago. Special issue: Advances in Africa´s Tourism. Journal of Tourism & Development, vol. 42, 117-132. e-ISSN|2182-1453. (Q4, H index: 5, SRJ: 0,17, Scopus.)
Sarmento, E. (2023, January). Nova Hotelaria, tendências e oportunidades. (pp. 68-69). In Morgado, Carlos (2023). Anuário do Turismo de Cabo Verde. Ecoturismo e a integração com as tecnologias do Futuro, 2023. Praia, Cabo Verde.
Pereira, T.; Loureiro, S., & Sarmento, E. (2022, November). Achieving brand engagement and brand equity through co-creation process. Journal of Creative Communications. 17(3), 303-318. UK: Sage Publications Ltd. DOI: 10.1177/09732586221083862. (Q2, H index: 13, SRJ: 0,309, 66 leituras e 1 citação).
Books / Reports Sarmento, Eduardo; Carvalho, Rita & Abranja, Nuno (2022). Plano de marketing e marketing digital na hotelaria e turismo. Portugal: Edições LIDEL.
Book Chapters Sarmento, E., Loureiro, S, & Cunha. N. (2023). Exploring co-creation process in the wineries: the relevance of social partner characteristics. Chapter 6 (82-92). In Saurabh Kumar Dixit, Routledge Handbook of Wine Tourism. ISBN: 978-0-367-69860-7 (hbk), ISBN: 978-0-367-69864-5 (pbk), ISBN: 978-1-003-14362-8 (ebk). UK: Routledge.
Sarmento, E.; Loureiro, S., & Cunha, N. (2022). Social partner characteristics as facilitators of the wine co-creation experiences. Chapter 19 – Stakeholder network in wine tourism. In Dixit, Saurabh, Routledge Handbook of Wine Tourism. UK: Routledge (Aceite)
Grácio, R.; Torres, N.; Duarte, I.; Quico, C.; Muchacho, R.; Sarmento, E. (2022). Chapter 8: Portuguese Sea Museums and the Communication of Maritime Heritage in the 21st Century. In Kotodziej, A., Sowa, F., & Grasmeier, M., Maritime Spaces and Society (145-162). ISBN 978-90-04-50340-3. Boston: Brill. |
Alternative Web-page | |
Research fields | Economy and development, Sustainable Tourism, Tourist Marketing, Methods and Techniques of Research, Pedagogical Innovation, Small Island Economies |
Ciência ID | C712-9F24-2C8B |
ORCID ID | 0000-0002-8763-0798 |
Research Line |