Susana Brissos – CEsA

E-mail de contacto

sbrissos@iseg.ulisboa.pt

Nota biográfica

Doutorada em Estudos de Desenvolvimento, mestre em Desenvolvimento e Cooperação Internacional e licenciada em Economia pelo Instituto Superior de Economia e Gestão (ISEG), Universidade de Lisboa. Tese de doutoramento: “(In)Segurança alimentar em Portugal: determinantes socioeconómicos do acesso a uma alimentação adequada”. Dissertação de mestrado: “Perfis de despesa, necessidades humanas e pobreza em Portugal”.

Assessora económico-financeira do Programa Bairros Saudáveis, financiado pelo Governo da República Portuguesa e pela União Europeia (UE), na área de gestão de projetos e prestação de contas.

Foi bolseira de doutoramento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) e da Universidade de Lisboa, bolseira de investigação do Gabinete de História Económica e Social (GHES), ISEG, Universidade de Lisboa e bolseira de integração na investigação do SOCIUS – Centro de Investigação em Sociologia Económica e das Organizações, ISEG, Universidade de Lisboa.

Colaborou nos projetos de investigação: “SustInAfrica – Sustainable intensification of food production through resilient farming systems in West & North Africa”, financiado pela Comissão Europeia (CE) através do Horizonte 2020 – Programa-Quadro de Investigação e Inovação da UE; “Rendimento Adequado em Portugal”, financiado pela FCT (PTDC/CS-SOC/123093/2010, “Absolute Poverty in Portugal”); “European Reference Budgets Network”, financiado pela Direção-Geral do Emprego, Assuntos Sociais e Inclusão da CE; e “Sociedade de confiança: a construção social da confiança em Portugal”, financiado pela FCT (POCTI/SOC/47666/2002).

Colaborou com a FAO – Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura, a Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP), a ACTUAR – Associação para a Cooperação e o Desenvolvimento, o Observatório do Meio Rural (OMR), Moçambique e a Universidade Aberta.

Áreas de Investigação

Desenvolvimento e Cooperação Internacional; Segurança Alimentar e Nutricional; Agricultura Familiar; Sistemas Alimentares Sustentáveis; Economia e Políticas Públicas; Rendimento, Despesa e Consumo dos Agregados Familiares; Pobreza; Desigualdade.

Ciência ID

7C18-0034-1B69

ORCID ID

0000-0001-9792-1575

Página alternativa

Linha de Investigação

1 – Economia, Desenvolvimento e Cooperação Internacional

Contact E-mail

sbrissos@iseg.ulisboa.pt

Short Biography

PhD in Development Studies, Master of Development and International Cooperation and graduate in Economics from ISEG – Lisbon School of Economics & Management, Universidade de Lisboa (University of Lisbon). Doctoral thesis: “Food (in)security in Portugal: socio-economic determinants of access to adequate food”. Master’s thesis: “Profiles of expenditure, human needs and poverty in Portugal”.

Economic and financial advisor for the “Programa Bairros Saudáveis” (Healthy Neighbourhoods Programme), funded by the Portuguese Republic Government and the European Union (EU), with a focus on project management and accountability.

She was granted a PhD Research Scholarship by the Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT, the national funding agency for science and research in Portugal) and the Universidade de Lisboa, and she was a research fellow at GHES – Research Centre in Economic and Social History, ISEG, Universidade de Lisboa and a research integration fellow at SOCIUS – Research Centre in Economic and Organizational Sociology, ISEG, Universidade de Lisboa.

She collaborated in the research projects: “Adequate Income in Portugal”, funded by the FCT (PTDC/CS-SOC/123093/2010, “Absolute Poverty in Portugal”); “SustInAfrica – Sustainable intensification of food production through resilient farming systems in West & North Africa”, funded by the European Commission (EC) through Horizon 2020 – EU Framework Programme for Research and Innovation; “European Reference Budgets Network”, funded by the EC Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion; and “Trust society: the social construction of trust in Portugal”, funded by the FCT (POCTI/SOC/47666/2002).

She collaborated with the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), CPLP – Community of Portuguese Speaking Countries, ACTUAR – Association for Cooperation and Development, the Observatório do Meio Rural (OMR, the Rural Environment Observatory), Mozambique and the Universidade Aberta (Open University).

Alternative Web-page

Research fields

Development and International Cooperation; Food and Nutrition Security; Family Farming; Sustainable Food Systems; Economics and Public Policy; Household Income, Expenditure and Consumption; Poverty; Inequality.

Ciência ID

7C18-0034-1B69